Prag + Preklin...

Sådär ja! Tillbaka en underbar erfarenhet rikare!! Prag va precis som alla sagt! Helt underbar stad!! Fint, härligt å billigt! Fem förväntansfulla tjejer tog plats på flyget mot Tjeckien förra torsdan. Vårt första möte med landet gestaltatde sig i en taxichaufför som verkat stulit både bil å bränsle... Bara å hålla i sej å hoppas på de bästa. Men fram till hostelet kom vi iaf! Å vilket fint tum vi fick! Toppmodernt å luftigt! Å alla fem sängar stod fint uppradade bredvid varandra! Resans första öl intogs kort efter ankomst. All öl-drickar-träning gav resultat;-) Gott å billigt! Sen slocknade vi utmattade 21.30 på kvällen... Pensionärsvarning, jag vet, men skönt va de! Uppe me tuppen morron efter å gick in för begreppet turist-ja visst hela dan!! Hann me en hel del! Gick runt å strosa i de härliga (?) november-vädret.. Hade även noga koll på vätskebalansen, sjuksköterskestudenter som vi är, och fyllde på me en del öl under dan.. Besökte ett tortyr-museum som dagens kulturella del... Intressant. Sen på eftermiddan tog vi oss ner till Staropramens bryggeri. Fick oss en rundtur å provsmakning! Härligt me alldeles nybryggd öl! Kul att se! På lördan tog vi de lite lugnare.. Strosa omkring å gjorde sånt vi missa av farten på fredan. Va på ett vaxmuseum me, tyvärr, mest lokala kändsar i.. Men de va ju kul å se... Sen på lördag kväll slog vi på stort å gick ut på ett gigantiskt disco!! Må ha varit fem-sex våningar me olika musik på varje våning å fullt av folk!! Så otroligt kul hade vi!! Blev tidig morron innan alla var hemma.. När sen väckarklockan ringde efter tre timmar sömn var det bara att hoppa upp å packa ihop grejerna.. Utcheckning tidigt, sen väntade en seeeg dag på stan..Vissa i sällskapet va segare än andra, men de va de värt! Avslutade resan med ett över 2 timmar försenat flyg på söndag kväll.. Men de gjorde inget! Superrolig resa!!! Prag rekommenderas skarpt!

I fredags var de dags för ännu en utgång.. Preklin stod på schemat. Läkarnas maskerad som ordnas en gång per termin. I år va temat kult och ockult.. Såg både ett å annat där inne kan jag säga! Men de va riktigt kul! Jag slog till på Karlsson på taket... Tillhör inte vanligheterna med mej på maskerad, men men. Hade fint sällskap av Pippi, flourtanten å Barbapappa.. Kul va de iaf!!

Utsikt från hostelet

Back to school...

Så var det dags igen.. Efter 10 veckors praktik började skolan igen igår. Så nu är det väl som vanligt igen. Får sova lite längre på mornarna och har kortare dagar. Men det märks att man inte är van å sitta still å lyssna hela dagarna.. Myror i brallan å mos i huvet direkt. Nu läser vi gynekologi, obstetrik, pediatrik å farmakologi i 5 veckor.. Massa å trycka in i huvet på kort tid. Men intressant iaf. Imorrn ska vi kolla på en förlossning på film.. Får väl se om man blir avskräckt eller om barnalängtan blir större. Skulle dock tippa på de första..

Förra veckan tog jag mej lite lov och åkte hem till Jämtland. Skönt! Men det är inte som förr där.. Gick på stan å kände inte en käft.. Gick på krogen å inte heller där fanns några bekanta ansikten. Hmm, börjar kanske bli gammal. Eller nåt. Tog iaf en tur till stugan me mor min. Härligt å komma bort å ut på landet! Blev till å me bjuden på pölsa!! De ni! Inte ofta de händer, men när de väl händer så e de som julafton;-) Somnade lyssnandes till Karlavagnen på radio, ett helt klart underskattat program! Folk ringer in och talar om sina erfarenheter å livet i allmänhet. I tordags handlade det om raggning. Fick höra ett par udda samtal.. Men så ringde det in en 85-årig dam som berättade hur det gick till då hon träffade sin man på 40- eller 50-talet. Så fin historia!! Han avled i juni, men hon va så nöjd me deras tid tillsammans att hon inte sörjde. Hon sa att hon hade haft ett så fantastiskt liv och va så tacksam. De sa varje kväll att de älskade varann och hade roligt ihop. Sånt är så fint att man kan ha de så efter så många år tillsammans!

Är nu tillbaka i Uppsala på en mellanlandning kan man säga.. På torsdag bär det nämligen av till Prag!! Vi är fem stycken i klassen som ska åka. Skönt å få komma bort på semester!! Grymt!